economische terrein liggen, is de inbreng van andere groeperingen wenselijk. Zo kan een advies winnen aan kwaliteit én draagvlak. Organisaties die op het desbetreffende terrein een specifieke invalshoek hebben of een specifiek belang behartigen, kunnen worden betrokken bij de voorbereiding van een advies in een commissie. Ze worden echter geen lid van de raad en hebben daardoor ook geen inbreng en betrokkenheid bij de formele vaststelling van het advies. Werkvormen Er zijn verschillende manieren waarop andere groeperingen worden betrokken bij het advieswerk. De commissie kan organisaties ‘horen’ via een hoorzitting, panelgesprek of werkbezoek. Dit komt regelmatig voor. Ook organiseren commissies regelmatig internetconsultaties, waarbij iedereen zijn visie over een bepaald onderwerp kan delen met de SER. Hoe komt een SER-advies tot stand? Een minister of staatssecretaris of het parlement stelt een adviesaanvraag op en stuurt die naar de SER; Het dagelijks bestuur van de SER beslist welke commissie het advies gaat voorbereiden; Deze commissie stelt in enkele vergaderingen een concepttekst op. Deze tekst is in de regel openbaar en via de website te raadplegen; De organisaties van sociale partners bespreken het concept in eigen kring en komen met een reactie (‘achterbanberaad’); De reacties worden besproken in de commissie en verwerkt in de tekst; Het ontwerpadvies wordt naar de raad gestuurd; De raad bespreekt het ontwerpadvies in zijn openbare vergadering en stelt het vast; Het advies wordt naar de adviesvrager gestuurd. 22 Hoe werkt de SER?

Pagina 25

Heeft u een sportblad, issue of e-nieuwsbrieven? Gebruik Online Touch: brochure digitaal bladerbaar publiceren.

De Sociaal-Economische Raad: Een eerste kennismaking Lees publicatie 10Home


You need flash player to view this online publication