klimaatakkoord Nederland is een klein en zeer dichtbevolkt land. Zelfs in de bodem is het ‘druk’. Het wordt ontzettend complex om alle noodzakelijke infrastructurele aanpassingen goed in te passen. Wat we moeten beseffen is dat de energie- en klimaatopgave vooral in het belang is van toekomstige generaties. Bij andere transities zijn voordelen vaak direct zichtbaar. Bij het oplossen van het klimaatprobleem hebben de huidige generaties echter nauwelijks baat. Bovendien slaat een belangrijk deel van de baten ook nog eens buiten onze eigen landsgrenzen neer.’ En toch moeten we dringend met het klimaatprobleem aan de gang? ‘De manier waarop wij nu leven en omgaan met schaarse hulpbronnen is niet vol te houden. We zouden veel meer aardbollen nodig hebben dan de ene waarop we leven om onze huidige levensstandaard vast te kunnen houden. Als we zo doorgaan, komt de welvaart van toekomstige generaties onder druk te staan. Wij moeten nu iets inleveren om te voorkomen dat onze kinderen en kleinkinderen in de toekomst minder kansen hebben dan wij. Dat is het eerlijke verhaal.’ Verwacht de SER eigenlijk meer van de overheid dan van de sociale partners zelf? ‘Het is een illusie om te denken dat alleen werkgevers en werknemers het arbeidsmarktprobleem kunnen oplossen. Daarom leggen we in het advies ook een belangrijke taak neer bij de overheid. De overheid moet er tijdig bij zijn om draagvlak voor de transitie te verwerven, zodat het proces soepel kan verlopen en de mensen vertrouwen krijgen en behouden. Dit houdt bijvoorbeeld in dat de Rijksoverheid moet faciliteren in arbeidsbemiddeling, in passende onderwijs- en scholingsvoorzieningen en in aanvullingen op de bestaande programma’s en sectorplannen van overheden, sectoren en ondernemingen. Maar de belangrijkste rol voor de overheid? Dat is heldere doelen te definiëren en hieraan vast te houden, zodat partijen daarop kunnen gaan anticiperen. Anders ontstaat er onzekerheid. En onzekerheid zit onomkeerbare investeringen in de weg en leidt tot allerlei vormen van uitstelgedrag bij zowel bedrijven als consumenten. Waarom die heldere doelen zo belangrijk zijn? Helderheid zorgt ervoor dat partijen aan de gang kunnen en hun verantwoordelijkheid kunnen nemen. Werkgevers hebben bijvoorbeeld de verantwoordelijkheid om werknemers in staat te stellen zich voor te bereiden op veranderende beroepseisen. En werknemers moeten zich naar vermogen inzetten om aan veranderende beroepseisen te voldoen. Kennisinstellingen kunnen hun curricula vernieuwen en eraan bijdragen dat mensen hun leven lang kunnen blijven leren. In het Energieakkoord van 2013 hebben partijen onder leiding van de SER duidelijke doelen gesteld, dat verwachten we nu ook van de overheid.’ De Groot besluit: ‘We kunnen deze opgave alleen samen voor elkaar krijgen: met de overheid, werkgevers, werknemers, kennisinstellingen en werkgelegenheidsinstellingen. We moeten samen zorgen dat er draagvlak voor komt. Anders bestaat het risico dat we wel “een slag winnen, maar de oorlog verliezen”.’ n SER-voorzitter trekt taakgroep Arbeidsmarkt en scholing Het SER-advies Energietransitie en werkgelegenheid levert een basis voor het thema arbeid en scholing in het Klimaatakkoord. Minister Eric Wiebes (Economische Zaken en Klimaat) heeft de sectortafels die momenteel over het Klimaatakkoord onderhandelen, gevraagd expliciet aandacht te besteden aan mogelijke arbeidsmarktknelpunten die zich tijdens de transitie kunnen voordoen. Daarnaast is er een speciale taakgroep Arbeidsmarkt en scholing in het leven geroepen. Deze taakgroep zal onder leiding van SERvoorzitter Mariëtte Hamer voorstellen doen voor een overkoepelend arbeidsmarktplan. SERmagazine 13 Pagina 12

Statushouders aan het werk

Heeft u een clubblad, bladerbrochure of efolders? Gebruik Online Touch: publicatie online uitgeven.

SERmagazine mei 2018 Lees publicatie 22Home


You need flash player to view this online publication