Zeepkist: Brugwachter

doe-agenda partijen – zoals sociale partners, onderwijsinstellingen, bedrijfsleven, overheid en bestaande regionale samenwerkingsvormen – komen op die dag samen om goede voorbeelden te delen, van elkaar te leren en te bespreken wat er nodig is om een permanente leercultuur verder te bevorderen. Goede voorbeelden ‘Goede voorbeelden zijn er genoeg’, zegt Hamer. ‘Op verschillende bijeenkomsten en in SER-adviezen van de afgelopen jaren zijn al tientallen best practices de revue gepasseerd van regionale samenwerkingsverbanden die permanente ontwikkeling stimuleren. Daarbij kan de focus op verschillende groepen liggen. Het Noord-Hollandse House of Skills bijvoorbeeld richt zich vooral op de mensen die níet aan het werk zijn: wat hebben zij nodig om zich te blijven ontwikkelen en zo weer kans Startbijeenkomst doe-agenda De SER houdt samen met betrokken partijen op 30 mei 2018 de startbijeenkomst voor een doe-agenda voor een leven lang leren en ontwikkelen. Die bijeenkomst vindt plaats in de Broodfabriek in Rijswijk, van 13:00 tot 18:00 uur. Meer informatie via www.ser.nl. op een baan te krijgen? In de regio Zwolle richten een aantal partijen zich samen op een heel andere groep: de werknemers in het mkb. Hoe zorg je ervoor dat zij blijven leren?’ Hoogopgeleiden zijn gemiddeld genomen het meest bezig met doorgaande ontwikkeling. Hamer: ‘De mensen die het het hardst nodig hebben – mbo-opgeleide vakmensen, laaggeletterden, ouderen, werkzoekenden – zijn juist minder bezig met leren en ontwikkelen. De doe-agenda is daarom in eerste instantie op hen gericht. Deze groepen zijn het meest kwetsbaar op een arbeidsmarkt die Ook voor kinderen die nu naar de opvang gaan, moet een leven lang leren vanzelfsprekend zijn. snel verandert door technologisering en robotisering. We moeten er met z’n allen hard aan werken dat zij kunnen blijven meedoen.’ Inhaalslag Met het stimuleren van een leercultuur onder (potentiële) werkenden is echter nog maar het halve werk gedaan, stelt Hamer. ‘Bij de huidige volwassenen moeten we een inhaalslag maken. Tegelijk moeten we ervoor zorgen dat de kinderen die nu naar de opvang gaan, een leven lang leren vanzelfsprekend vinden. Zoals ik vaker heb gezegd: leren en ontwikkelen moeten net zo vanzelfsprekend zijn als eten en drinken. Door ons ook op de jongste generatie te richten, voorkomen we dat we over dertig jaar wéér een inhaalslag moeten maken.’ Om ‘heel Nederland permanent aan het leren te krijgen’ is een ingrijpende cultuuromslag nodig, realiseert Hamer zich. ‘We staan voor een brede opgave. Met name bij mensen met een vakopleiding zie je dat ze aan het werk gaan met de gedachte: hoera, voorlopig geen schoolbanken meer. Ze kijken over het algemeen niet heel positief terug op hun onderwijservaring. Daar moet verandering in komen. We willen zorgen dat de huidige generaties met een goed gevoel uit de schoolbanken komen, zodat ze er ook makkelijker weer naar terug gaan. Laten we daarbij niet vergeten dat er ook heel veel 8 MEI 2018 - NR.5 Doe-agenda

Zeepkist: Brugwachter

Heeft u een club blad, i-brochure of internet folders? Gebruik Online Touch: onderwijscatalogus van pdf naar online converteren.

SERmagazine mei 2018 Lees publicatie 22Home


You need flash player to view this online publication