SER-scriptieprijs Op 25 mei werd de scriptie van Wouter Kuin door de SER uitgeroepen tot beste masterscriptie van 2018. Kuin en de andere twee genomineerden vertellen over de inhoud van hun scripties. Met zijn scriptie Passion for sustainable fashion won Wouter Kuin de SER-scriptieprijs 2018. Hij troefde Steffie van den Bosch en Jorien Fase af, die genomineerd werden voor hun scripties over de pre-pack en een leven lang leren. Duurzame kleding? Maar voor wie dan? Met het Convenant Duurzame Kleding en Textiel sprak een groot deel van de Nederlandse kledingindustrie de ambitie uit de sector integraal te verduurzamen. Maar met welke motivatie?, vroeg Wouter Kuin (25) zich af in zijn winnende scriptie, want van de consument hoeft het nog niet zo nodig. ‘Mijn scriptie kwam denk ik op precies het goede moment’, zegt Kuin, die trots is dat hij de eerste plek in de wacht heeft gesleept. ‘Steeds meer partijen in de textielsector komen in beweging en met mijn scriptie kon ik daar een beetje op meeliften.’ Voordat hij met zijn scriptie Passion for sustainable fashion zijn master Bestuurskunde afrondde, studeerde Kuin Internationale Betrekkingen in Groningen en hield hij zich op de Nederlandse ambassade in Sri Lanka met verduurzaming bezig. ‘De specialisatie Economics & Governance gaf een mooie mogelijkheid om ook Bestuurskunde aan het thema duurzaamheid te koppelen.’ Ruim 35 procent van de Nederlandse kledingindustrie heeft zich verbonden aan het convenant, dat onder de vlag van de SER tot stand kwam. ‘Dat vergt best een investering’, zegt Kuin. ‘Terwijl het percentage consumenten dat duurzame kleding wil, helemaal niet zo hoog ligt. Het basisboek economie schrijft voor dat een gezond bedrijf zoveel mogelijk producten moet verkopen tegen zo min mogelijk kosten. Hoe rijm je dat met elkaar?’ Na literatuuronderzoek en interviews met stakeholders zette Wouter een vragenlijst uit bij twaalf bedrijven die het kledingconvenant ondertekenden. ‘Ik richtte me op drie aspecten: duurzaamheid als sociale norm, het kostenaspect en de consumentenvraag. Bedrijven willen graag handen en voeten geven aan maatschappelijk verantwoord ondernemen’, zegt Kuin. ‘En het convenant helpt daarbij. Deelnemers moeten inzicht geven in hun productlocaties en een stappenplan ontwikkelen om hun productie te verduurzamen, daar worden ze ook bij geholpen. Er is wel een sanctiemechanisme, maar mocht een bedrijf in gebreke blijven, dan krijgt het in eerste instantie geen boete, maar ondersteuning.’ En dat raakt ook aan het kostenaspect. ‘De begeleiding vanuit het convenant is gewoon heel welkom.’ Ook geeft het convenant mogelijkheden tot samenwerking. ‘Mocht een productielocatie tekortschieten dan is het wellicht mogelijk om samen met andere ondertekenaars een vuist te maken en verbetering af te dwingen.’ Wat de consumentenvraag betreft, gaven bedrijven inderdaad aan dat de markt zich nog niet dwingend opstelt. ‘Wel verwachten bedrijven dat dat zal veranderen, net zoals dat bijvoorbeeld in de vleesindustrie is gebeurd. Door al in dit stadium met verduurzaming bezig te zijn, anticiperen ze daarop.’ Een struikelblok was dat van de 55 aangeschreven bedrijven, slechts 12 zich bereid toonden de vragenlijst in te vullen. Daarom zijn de resultaten moeilijk te generaliseren, zegt Kuin. ‘Een terugkerend fenomeen, met name bij de grotere ondernemingen, is de strijd tussen idealen en sales. Waar kleine bedrijven vaak integraal vanuit een duurzame ambitie opereren, ligt duurzaamheid bij grotere partijen vaak op het bord van een afdeling die steeds weer moet proberen zijn voet tussen de deur te krijgen.’ Deelname aan het convenant, concludeert Kuin, is voor veel ondernemingen nadrukkelijk een begin. ‘Veel bedrijven tasten nog een beetje in het duister, maar er is een stijgende lijn en steeds meer partijen willen daarbij aanhaken.’ Kuin is nog lang niet uitgekeken op de thematiek. Hij gaat als onderdeel van een traineeship bij de rijksoverheid dit najaar bij Buitenlandse Zaken aan de slag. Hij gaat zich daar bezighouden met convenanten, duurzaamheid en internationale handel. → SERmagazine 11 SER-scriptieprijs

Pagina 12

Heeft u een reclamefolder, turnpages of digitale boeken? Gebruik Online Touch: catalogus digitaal uitgeven.

SERmagazine juni 2018 Lees publicatie 23Home


You need flash player to view this online publication