Nog dit jaar komt er een plan voor meer laadpunten voor elektrische auto’s een akkoord liggen over emissievrije distributie van goederen in steden. Een pilot daarvoor vindt plaats in Rotterdam; andere steden hebben ook al interesse getoond. Bereikbaarheid Private partijen beginnen een onderzoek naar een betaalsysteem voor voertuigen op basis van gebruik. Het Rijk neemt vanaf 2016 deel aan dat onderzoek. Of ‘betalen voor gebruik’ werkelijkheid wordt, hangt af van politieke besluiten. Ook is overeengekomen dat provincies en gemeenten zich hard maken om klimaatdoelen en duurzame mobiliteit te verwerken in ruimtelijk beleid. Daarbij gaat het bijvoorbeeld om goede bereikbaarheid van (nieuwe) woonwijken en werklocaties per openbaar vervoer of ander schoon transport. Een afspraak voor de korte termijn is dat partijen gezamenlijk op Europees niveau lobbyen voor het vaststellen en/of aanscherpen van Europese CO2 -normen voor personenauto’s, bussen en vrachtwagens. Uiterlijk eind volgend jaar moet er een voorstel van de Europese Commissie liggen. Dan ligt er tevens een programma van overheid en marktpartijen voor de ontwikkeling van business cases en producten om de overgang naar duurzame mobiliteit te versnellen. Voor het einde van dit jaar komt er een plan voor uitbreiding van het aantal publieke laadpunten voor elektrische auto’s. Mobiliteitscultuur In de periode naar 2020 wordt het rijden in emissievrije personenauto’s en auto’s met een lage emissie fiscaal gestimuleerd. Ook komt er een langdurige publiekscampagne om de ‘mobiliteitscultuur’ te veranderen. Het moet gewoner worden om met het openbaar vervoer te reiszen. Wie wel met de auto gaat, stapt bij voorkeur in een gedeelde auto en hanteert in zijn rijstijl de richtlijnen van ‘het nieuwe rijden’. Doel is dat Nederland in 2020 100.000 deelauto’s heeft, met een zeer lage uitstoot. Naast personenauto’s moet ook het openbaar vervoer schoner worden. Voor eind volgend jaar worden ook regionale afspraken gemaakt over maatregelen om het gebruik van de fiets en andere schone tweewielers te stimuleren. Al deze afspraken op het gebied van mobiliteit en transport worden door de partijen aan de overlegtafel gemonitord. Op basis daarvan komen zij uiterlijk medio volgend jaar met een aanvullend pakket maatregelen. Daarbij worden mogelijk ook koplopers in het bedrijfsleven betrokken. Aan de hand van de nieuwste stand van zaken en de nieuwste technologische mogelijkheden kunnen partijen waarborgen dat de doelstellingen voor 2030 en 2050 worden gehaald. n ‘Alle partijen hebben hun nek uitgestoken’ Paul de Krom, voorzitter overlegtafel Mobiliteit en Transport ‘Het is gelukt om met heel veel verschillende partijen gezamenlijk een agenda met ambitieuze doelstellingen op te stellen. Dat is uniek en daarom bijzonder waardevol. Alle partijen hebben hun nek uitgestoken. Dat nu niet met één druk op de knop is aan te geven hoe we deze doelen bereiken, is begrijpelijk. Er zijn veel ideeën op tafel gekomen, maar die hebben we nog niet allemaal kunnen uitwerken. Van belang is dat alle partijen zich hebben gecommitteerd om de gemaakte afspraken zo mogelijk verder aan te vullen. De technologische ontwikkelingen in transport en brandstoffen gaan zo snel, dat vergt onderzoek. Je moet het eerst met elkaar eens worden over de feiten en de effecten van de te nemen maatregelen. Bovendien zijn we op dit gebied afhankelijk van afspraken in Europees verband. Nederland heeft bijvoorbeeld geen auto-industrie die met emissiearme technieken voorop zou kunnen lopen. Vandaar dat we een lobby binnen de EU gaan opzetten voor aanscherping van de CO2 mobiliteit en transport -emissienormen. Positief is ook dat de rijksoverheid stappen vooruit zet. Werknemers kunnen zelf kiezen met welk vervoermiddel ze zakelijk reizen. Bovendien blijft voor het Rijk een toekomstig systeem van betalen-voor-gebruik bespreekbaar. Al met al ligt er nu een stevige agenda met maatregelen. Daarmee kunnen we voor dit langetermijn transitieproces goed uit de voeten.’ SERmagazine 23 FOTO Christiaan Krouwels Pagina 22
Ruim baan voor burgerinitiatiefInteractieve digi-archief, deze maandblad of archief is levensecht online geplaatst met Online Touch en bied het online bladerbaar uitgeven van ejaarverslagen.
SERMagazine Themanummer Energieakkoord voor duurzame groei Lees publicatie 13Home