interview Hebt u Aptroot vaak opgezocht om te pleiten voor behoud van de schappen? ‘Niet heel vaak. Het gesprek met hem was in zekere zin eenvoudig: hij stond niet open voor argumenten. Je zag bij hem dezelfde emotionaliteit als bij de voorstanders van de schappen. Gelukkig gaat de VVD over meer dan alleen de schappen. We konden het hartstochtelijk met elkaar oneens zijn zonder dat er sprake van was dat een van ons de partij zou verlaten. Ik vind opheffing van de schappen nog steeds een vreemd standpunt voor een VVD’er. De schappen betaalden zelf de lasten van bijvoorbeeld monitoring van plant- of dierziekten. Nu die taken naar de overheid gaan, komen die kosten voor rekening van de belastingbetaler. Voor een liberale partij is het bepaald raar om extra taken bij de overheid neer te leggen. De commissie-Jorritsma Annemarie Jorritsma werd in het voorjaar van 2011 voorzitter van de naar haar genoemde commissie, die op verzoek van toenmalig minister Henk Kamp een beoordelingskader opstelde voor de schappen. De commissie bestond naast Jorritsma uit Wim van de Donk, commissaris van de Koning (toen: Koningin) in Brabant en voormalige voorzitter van de Wetenschappelijke Raad voor het Regeringsbeleid, en Steven van Eijck, voormalig staatssecretaris en ten tijde van de commissie-Jorritsma voorzitter van de Landelijke huisartsen Vereniging. De commissie-Jorritsma bracht haar rapport in augustus 2011 uit. Ze pleitte voor behoud van de schappen, onder de voorwaarde van stevige modernisering. Niet-wettelijke taken moesten volgens de commissie worden overgedragen aan brancheorganisaties. Bovendien gaat het om taken die de schappen veel slagvaardiger konden oppakken. Stel dat er fytoftora uitbreekt onder aardappelboeren. Die ziekte is het land al weer uit voor de minister iets aan de sector heeft kunnen opleggen! De schapbesturen hebben zelf ook te weinig eensgezindheid getoond Bovendien heb je nu het risico van de free riders. Als het gaat om wezenlijke zaken als dier- en plantziekten, maar ook educatie, wil je niet dat individuele ondernemers zich aan de regels van de sector kunnen onttrekken. De manier waarop sommige schappen groots en meeslepend allerlei taken wilden uitvoeren die niet bij een schap horen, heeft uiteindelijk alle schappen de das om gedaan. Helaas is nooit overwogen om slechts één of twee schappen op te heffen. Daarvoor was de discussie blijkbaar te ver gevorderd. Als alle schappen zo beperkt en slagvaardig hadden gewerkt als het Bosschap, was het PBO-stelsel er nu nog geweest. Daar ben ik van overtuigd.’ Wat vindt u van de rol die de SER heeft gespeeld? ‘Als toezichthouder fungeerde de SER nuchter en op zich prima, maar de SER had strenger mogen zijn: ook al staat het merendeel van de achterban achter bepaalde taken, dan kun je je nog afvragen of die taken wel bij een schap horen. Dat de SER geen positie heeft ingenomen in de discussie over opheffing, vind ik jammer. Je mag best iets zeggen over wat in jouw ogen van waarde is.’ n SERspecial 21 Pagina 20

Overzicht laatste schappen

Scoor meer met een web winkel in uw archief. Velen gingen u voor en publiceerden weekbladen online.

SERmagazine PBO-Special Lees publicatie 10Home


You need flash player to view this online publication