SER in de regio Regionale knoppen De SER Brabant is volgens secretaris Leo Dubbeldam een van de belangrijkste adviesorganen voor de provincie. ‘Wij adviseren populair gezegd over onderwerpen waarbij je regionaal aan de knoppen kunt draaien. We richten onze advisering niet op onderwerpen waar het Rijk over gaat, al zoeken we wel verbinding met de landelijke lijn. Grofweg zie je in onze agenda twee grote clusters terugkomen. Eén: alles rond ondernemerschap en kennis- en innovatiebeleid, en twee: alles op het gebied van arbeidsmarkt en onderwijs.’ De Brabantse raad is bij tijd en wijle niet alleen adviserend, maar ook initiërend. Het beste voorbeeld daarvan is het Brabants Energieakkoord dat op initiatief van de SER Brabant tot stand is gekomen. ‘De SER heeft zich in Brabant een stevige positie verworven in de totstandkoming van provinciaal beleid’, zegt Dubbeldam. ‘We geven eens per vier jaar een advies voor de middellange termijn uit, en de laatste keren is dat telkens mede dragend geweest voor het uiteindelijke coalitieakkoord.’ Dat is volgens hem zeker ook te danken aan de inspanningen van de SER Brabant om vanuit een breed draagvlak te opereren. In lijn met de landelijke SER heeft de SER Brabant zich de afgelopen jaren wat breder Vier provinciale SER’en Nederland kent vier provinciale SER’en: Brabant, Overijssel, Zeeland en Noord-Nederland. In deze organen zijn de werkgevers- en werknemersorganisaties gelijkelijk vertegenwoordigd, aangevuld met wisselende, onafhankelijke adviseurs. De SER Noord-Nederland beslaat de drie provincies Drenthe, Groningen en Friesland. In Limburg is een SER in oprichting. De provinciale SER'en werden tot 2013 gefinancierd door de Kamers van Koophandel (KvK), de provincies en de SER. In 2014 is de financiering van de KvK weggevallen. Nu zijn de SER'en voor hun financiering volledig afhankelijk van de provincies en de SER. geëquipeerd. ‘Behalve de vaste zetels voor sociale partners hebben we ook zogeheten ‘kennisleden’ geworven vanuit regionale universiteiten en hogescholen, die ons met kennis ondersteunen.’ Nieuw is het netwerk BrabantAdvies. Daarbinnen werkt SER Brabant structureel samen met de provinciale raden voor leefomgeving en gezondheid. ‘Die samenwerking zorgt voor integraliteit in onze advisering en brengt veel expertise bij elkaar.’ Langere blik De SER Overijssel ziet het als zijn taak om wat verder te kijken dan de houdbaarheid van politieke akkoorden, zegt Melenhorst. ‘Wij bepleiten dat niet alles elke vier jaar opnieuw onderwerp wordt van politieke discussie. Neem de aansluiting tussen onderwijs en arbeidsmarkt, het is goed als je dat soort thema’s met een wat langere blik kunt bezien.’ Volgens Melenhorst is het overlegklimaat over het algemeen positief. ‘Natuurlijk zijn er in de advisering aan Gedeputeerde Staten wel eens meningsverschillen – de flexibilisering van de arbeidsmarkt is bijvoorbeeld een lastig onderwerp – maar vaak is er een gemeenschappelijk doel. De verschillende partijen vinden elkaar doorgaans in een gezamenlijke doelstelling, over meer werkgelegenheid bijvoorbeeld.’ Uitdagingen Elke provincie heeft vanzelfsprekend haar eigen sociaal-economische uitdagingen. Overijssel en Brabant beslaan grote gebieden waarbinnen ook weer verschillen zijn. Onze advisering gaat over de onderwerpen waarbij je regionaal aan de knoppen kunt draaien ‘De maakindustrie bij Eindhoven kent een heel andere dynamiek dan die van de logistiek in West-Brabant’, zegt Dubbeldam. In Overijssel is dat niet anders, zegt Melenhorst: ‘De regio Twente kampt met hoge werkloosheid en een gemiddeld lager opleidingsniveau. Daar zijn qua arbeidsmarktcultuur heel andere actielijnen nodig dan in de regio Zwolle, waar juist problemen zijn aan de bovenkant van de arbeidsmarkt en personeelstekorten voor bepaald arbeidsmarktsegmenten.’ → SERmagazine 15 Provinciale SER'ren

Alternatieve feiten

Interactieve internet magazine, deze nieuwsbrief of boek is levensecht online geplaatst met Online Touch en bied het online uitgeven van digi onderwijs catalogi.

SERmagazine februari 2017 Lees publicatie 12Home


You need flash player to view this online publication