Vaak ontbreekt het duwtje in de rug om nieuwe technologieën te gaan gebruiken gische ontwikkelingen te versnellen. Het tweede domein draait om nationale marktontwikkeling: de Nederlandse energiemarkt moet met vernieuwende projecten in binnen- en buitenland het voorbeeld geven voor slimme duurzaamheidsoplossingen, bijvoorbeeld op het gebied van vervoer. Het derde domein staat voor internationale marktontwikkeling: Nederland moet als aantrekkelijk investeringsland voor duurzame technologieën worden gepromoot. Domein 4 vraagt om wet- en regelgeving gericht op versnelling van ontwikkelingen en commercialisering. Het vijfde domein gaat over betere aansluiting van het mkb bij de topsector energie. Het zesde en laatste domein is de inzet op voldoende werknemers met green skills. Op basis van die zes pijlers moet de CleanTechsector succesvol kunnen worden. Sterke punten De ambitie om over zeventien jaar een toppositie in te nemen, is volgens de onderhandelaars niet uit de lucht gegrepen. Nederland heeft alles in zich een grote speler te worden. We staan als land niet voor niets hoog op de lijst van meest innovatieve landen van World Economic Forum. Dat geeft aan dat er sterke groeikansen zijn op de internationale markt. Nederland heeft topsectoren die wereldwijd een leidende rol spelen, zoals landbouw en voedsel, de creatieve sector, watertechnologie, hightech logistiek en chemie. commercialisering Die sterke rol moeten de sectoren verder uitbouwen. Zo kunnen zeehavens als overslagpunt dienen voor bijvoorbeeld biomassa, biedt onze ondergrond kansen voor bijvoorbeeld aardwarmte en hebben we al een aantal regio’s waar schone technologie een flinke voet aan de grond heeft. Eindhoven en Wageningen zijn daar voorbeelden van. Groeimarkt Voorwaarde om in 2030 de top 10 te halen, is dat de Nederlandse CleanTech-markt sterk groeit. Die groei moet zowel in eigen land plaatsvinden – onder meer door energie te besparen en in 2023 16 procent energie uit windenergie en biomassa te halen – maar ook door het aandeel op de CleanTech-wereldmarkt te vergroten. De sector zelf zou samen met de Dutch Trade Board, relevante mkb-branches en ondersteund door de overheid, een plan van aanpak moeten maken voor export en internationale samenwerking. n ‘Dit akkoord gaat de schoolboeken in’ Manon Janssen, voorzitter overlegtafel Commercialisering ‘De dromen en ambities die we in dit Energieakkoord formuleren, komen vast in de leerboeken op middelbare scholen. In 2025 zullen ze dit jaar herinneren als het jaar waarin bedrijven, samenleving en burgers samen de eerste stap zetten in de nieuwe energieeconomie. Niets staat ons in de weg om die positie in de top 10 van de wereldwijde CleanTech-sector te bereiken. Er is al zoveel kennis en toepassingswetenschap. Eigenlijk is er niets nieuws onder de zon. Ik heb tijdens de gesprekken aan onze tafel niets gehoord wat niet al bekend was. We hoeven niet te wachten op nieuwe technologie. Als we aan de slag gaan met de bestaande technologie, breekt er een nieuw tijdperk aan, al wordt het heus nog bikkelen. Ik besef dat wij het aan onze overlegtafel relatief makkelijk hadden, omdat we met versnelling en vermarkting van innovaties als het ware een plus zetten op de afspraken die aan andere tafels werden gemaakt. Ik heb tijdens de totstandkoming van het Energieakkoord heel veel geleerd, genoten, gelachen en pittig gewerkt. Veel mensen aan onze tafel kenden elkaar, veel mensen ook niet, maar één ding staat overeind: nu het akkoord er ligt, gaan we in volle vaart verder. We blijven goede ideeën ondersteunen. Het eerste initiatief is een soort marketingplan voor de BV Nederland. Daar gaan we meteen mee aan de slag. Met onverminderde inzet.’ SERmagazine 19 FOTO Christiaan Krouwels Pagina 18

Groen vervoer

Heeft u een presentatie, onlinepublisher of digi reisgidsen? Gebruik Online Touch: tijdschrift naar een digitale publicatie omzetten.

SERMagazine Themanummer Energieakkoord voor duurzame groei Lees publicatie 13Home


You need flash player to view this online publication