platformeconomie dan een arbeidsovereenkomst tussen die twee? Het kan zijn dat een rechter daar een keer ‘ja’ op gaat zeggen, zeker als de platforms meer en meer regels stellen en ook aanbieders weren. Maar dat maakt die platforms nog geen overheid. In andere sectoren van het bedrijfsleven worden ook regels gesteld en mensen beoordeeld.’ Frenken ziet wel degelijk overheidsaspiraties bij de platforms. ‘UberPop zei gewoon: onze chauffeurs hoeven geen vergunning te hebben, wij halen de rotte appels er zelf wel uit. Onze regels zijn zo goed, dat we geen overheidsregulering nodig hebben.’ Westerveld: ‘Sinds de jaren negentig is er vaak tegen het bedrijfsleven gezegd: regel zelf maar toezicht, geef zelf maar keurmerken af. Het verschil is dat de platforms zelf het initiatief nemen. En het grote punt is: we weten niet zeker of ze te goeder trouw zijn. Gaat er straks misschien een doos van Pandora open?’ Zij wil dat niet afwachten. ‘De grote stijging van het aantal zzp’ers heeft ons de laatste jaren verrast. We hebben gezien hoe de prijzen in veel sectoren onder druk zijn komen te staan. Laten we dat bij de platformeconomie voorkomen. Ook voor de platformeconomie moet het vertrekpunt zijn dat werkenden gelijke kansen hebben en aanspraak kunnen maken op deugdelijke arbeidsvoorwaarden en werkomstandigheden. Als het misgaat, mag een vangnet niet ontbreken.’ ‘Werkenden moeten gelijke kansen hebben, ook in de platformeconomie’ Vangnet Hoe moet dat vangnet eruit zien? Dat is volgens Frenken en Westerveld een vraag aan de aanbieders, vragers en de overheid en ook aan de platforms zelf. ‘Ieder van hen heeft een eigen rol te vervullen. In Zweden denken de vakbonden bijvoorbeeld na over een overkoepelend overleg dat platforms keurmerken geeft of sociale zekerheden collectief kan regelen. Op andere plaatsen richten zelfstandigen zelf een platform op om de concurrentie Als mensen tegen elkaar worden uitgespeeld, gaan ze zich organiseren aan te gaan. Ook kun je denken aan een Facebookgroep van vakgenoten die samen de media opzoeken, slechte PR genereren voor onderpresterende platforms en zo een onderhandelingspositie creëren.’ De overheid organiseert zich inmiddels ook. Frenken: ‘De gemeente Amsterdam zit in een overleg met andere wereldsteden om een gezamenlijke lijn richting Airbnb te bepalen.’ Collectivisering Volgens Frenken en Westerveld is het ook in het belang van de platforms zelf om het ‘grijze circuit’ achter zich te laten. ‘Hoe meer ze via het platform regelen, hoe lastiger het wordt voor nieuwe platforms om met een concurrerend alternatief te komen.’ Frenken is ervan overtuigd dat de platformeconomie geleidelijk wordt ingepast in het stelsel van sociale zekerheid. ‘Historisch gezien is dat te verwachten. Als mensen tegen elkaar worden uitgespeeld, gaan ze zich organiseren.’ Westerveld verwacht ook dat de organisatiegraad van werknemers in de platformeconomie zal stijgen. ‘Je ziet dat het bij zzp’ers de goede kant op gaat, al heeft dat tijd nodig gehad. We kunnen nog helemaal niet inschatten hoe groot de platformeconomie wordt, maar ik denk ik dat we aan het begin staan van nieuwe vormen van collectivisering.’ n 16 OKTOBER 2017 - NR. 10 Pagina 15

Sociaal circulair

Heeft u een onderwijsmagazine, onlinepublisher of digi clubbladen? Gebruik Online Touch: brochure van pdf naar digitaal converteren.

SERmagazine oktober 2017 Lees publicatie 16Home


You need flash player to view this online publication