column van vakmanschap. Hij verwacht een gouden toekomst voor vakmensen. ‘De circulaire economie gaat werk opleveren voor vakmensen die producten kunnen repareren of ‘Merkelen’ In een circulaire economie wordt werken over het algemeen leuker en zinvoller een opknapbeurt kunnen geven. Voor bedrijven die zich specialiseren in recycling en van afval weer grondstoffen kunnen maken. Voor ontwerpers die producten kunnen ontwerpen waarin het materiaal dat erin wordt gestopt ook weer kan worden teruggehaald, bijvoorbeeld dankzij een materialenpaspoort, of die een product kunnen ontwerpen, zonder dat je er grondstof voor nodig hebt, zoals Spotify. En voor dienstverleners die bij mensen thuis komen om spullen te halen of te brengen of om iets te repareren, te monteren of te installeren.’ De circulaire economie zou volgens hem een geweldige stimulans krijgen als de belasting op arbeid wordt verschoven naar belasting op grondstoffen. ‘Dan maken we arbeid goedkoper en grondstoffen duurder.’ Braam is ervan overtuigd dat werken in een circulaire economie over het algemeen leuker en zinvoller wordt. ‘Het werkplezier van mensen zal toenemen, omdat zij oplossingen gaan verkopen die mensen helpen én ook maatschappelijke waarde hebben.’ n Het super-verkiezingsjaar 2017 is afgelopen. De ergste nachtmerries over een overwinning van rechtspopulistische Europa-vijanden zijn niet uitgekomen. En Angela Merkel is nog steeds het geruststellende baken van veiligheid en stabiliteit. Wie de recente verkiezingscampagnes de revue laat passeren, moet constateren dat het succes van de Duitse bondskanselier haast een wonder is. Merkel tart alle wetten van de moderne politieke strijd die door media, imago-experts en spindoctors geschreven zijn. Neem Nederland: daar moest de campagne vooral vermakelijk zijn. Een superleuk, spetterend spelletje met soundbites van niet meer dan 90 seconden. Een soort Voice of Holland, maar dan met een vleugje De slimste Mens. Hoe anders in Duitsland: Angela Merkel trad één keer in de arena met haar tegenstander – het werd gedegen, inhoudelijk en oersaai. In de politieke strijd lijkt Merkel nog het meest op Mutti in een bloemetjesschort. De Duitse bondskanselier is voor elke imago-deskundige een nachtmerrie. Ze heeft geen charisma zoals Obama. Ze is geen grote spreekster, het ontbreekt haar aan elke vorm van grandeur, zoals Franse politici die graag etaleren. En ze heeft een gruwel aan bombastische zelfenscenering à la Trump. Merkel twittert nog niet eens. En ze maakt vaak politiek door niets te zeggen. ‘Merkelen’ noem je dat. Saai, voorspelbaar en verschrikkelijk degelijk. Zoals de Raute en de jasjes. De Raute is het gebaar van een diamant, dat ze graag met haar handen vormt. Daaraan is ze te herkennen, net als aan de rare jasjes, die op aardappelzakken lijken. Wellicht zijn die jasjes en de Raute het geheim van het succes van het ‘merk’ Merkel. Niet leuk en spetterend, maar betrouwbaar. Je kunt het politiek volstrekt met haar oneens zijn, maar iedereen moet toegeven: Merkel is geen fake. En dat is anno 2017 erg bijzonder. Annette Birschel Duits journaliste in Nederland (www.annettebirschel.com) SERmagazine 19 FOTO Dirk Hol Column - Merkelen
MeedoenVoor drukwerk, online flyers en gidsen zie het Online Touch CMS beheersysteem systeem. Met de mogelijkheid voor een webwinkel in uw reclamefolders.
SERmagazine oktober 2017 Lees publicatie 16Home