Debat in de SER-raadszaal, met Kim Putters (links), Laura van Geest (tweede van rechts) en Han Busker en Hans de Boer (uiterst rechts) 115 maatregelen zijn kleiner of gelijk aan een bedrag van 100 miljoen. Dat geeft het detailniveau aan. Er zitten wel verschillen tussen. Voor Defensie is één intensiveringsmaatregel afgesproken ter grootte van 1,5 miljard euro. Voor de sociale zekerheid zijn 23 maatregelen uitgeschreven voor in totaal 1,6 miljard euro, waaronder maatregelen voor de arbeidsmarkt, het UWV en kindregelingen.’ Per saldo wordt er voor 7,9 miljard euro aan extra maatregelen uitgegeven ten opzichte van het basispad dat eerder door het CPB is uitgerekend. De doorrekening laat dus zien wat er verandert ten opzichte van de laatste Miljoenennota. Samengevat is de conclusie dat het beleidspakket tot hogere economische groei, lagere werkloosheid en een verbetering van de koopkracht leidt. Op de langere termijn neemt de inkomensongelijkheid af en groeit de structurele werkgelegenheid. Daar tegenover staat dat de overheidsfinanciën er iets minder gunstig uitzien: het overschot op de overheidsbegroting wordt kleiner en er ontstaat een klein houdbaarheidstekort in plaats van een klein overschot. Contractloonstijging Het CPB gaat er vanuit dat de contractloonstijgingen dankzij het regeerakkoord sneller gaan stijgen. Van Geest: ‘Dat komt doordat het lage btw-tarief wordt verhoogd en de economie naar verwachting sterker gaat groeien. Wij gaan daarom uit van een loonstijging van 3,1 procent. Dat klinkt misschien fors als je let op de recente historie, maar als we ons model z’n ongebreidelde gang hadden laten gaan, zou de stijging nog een stuk forser zijn geweest.’ Volgens haar kan het bedrijfsleven in zijn totaliteit de contractloonstijging wel dragen. ‘Maar er zijn natuurlijk altijd armlastige bedrijven en winkels waarvoor deze stijging een probleem is. Aan de andere kant zijn er ook bedrijven waar het beter gaat. In onze doorrekening geven we nu eenmaal de grote gemene deler aan.’ Wat de koopkrachtcijfers betreft, maakte Van Geest een groot voorbehoud: ‘Koopkrachtcijfers zijn altijd omgeven met economische en beleidsonzekerheid. 12 NOVEMBER 2017 - NR.11 Daarom maken we elk jaar in augustus opnieuw een koopkrachtberekening.’ Next Level-denken Na Putters en Van Geest kwamen de sociale partners zelf aan het woord. Hans de Boer, voorzitter van VNO-NCW en vicevoorzitter van de SER, beoordeelt de kabinetsplannen in de context van de politieke realiteit. ‘De verkiezingen in maart hebben tot een grote politiek versnippering geleid. Gegeven die omstandigheden zijn wij blij met het akkoord dat er nu ligt. Een akkoord van vier partijen met een minimale meerderheid in de Tweede Kamer, maar wel met degelijke financiële kaders.’ De werkgevers zijn blij dat het kabinet gaat investeren in de assets van de economie: een slimme infrastructuur, de energietransitie, kennisverrijking, een beter vestigingsklimaat voor bedrijven en een sterkere positionering van Nederland in het buitenland. De Boer: ‘Vanuit het Next Level-denken willen wij als ondernemers meer accent leggen op de verdiencapaciteit van Nederland. Want een goede economische basis, met groei op de korte en lange termijn, is de beste randvoorwaarde om mensen aan het werk te krijgen en kansen te bieden.’ Mensen zijn niet zozeer boos als wel onzeker Volgens hem is een aantal thema’s in het kabinetsbeleid onderbelicht gebleven, waaronder de digitalisering (‘een gemiste kans’) en de onderkant van de arbeidsmarkt. ‘Nu de economie beter loopt, moeten we kijken wat we kunnen doen voor de onderkant van de arbeidsmarkt. Dit is de tijd om op het gebied van inclusiviteit meters te maken; daar gaan wij ons voor inzetten.’ Onzekerheid De werknemers hebben twijfels bij de leus van het kabinet ‘Vertrouwen in de toekomst’. Volgens Han Pagina 11

Pagina 13

Interactieve online relatiemagazine, deze uitgave of handleiding is levensecht online geplaatst met Online Touch en bied het naar een online publicatie converteren van internet brochures.

SERmagazine november 2017 Lees publicatie 17Home


You need flash player to view this online publication