Gemeenten realiseren zich dat de doelgroep veel breder is dan de bijstand Ook scholen zouden een grotere rol kunnen spelen. Niet alleen in het signaleren van armoede, maar ook door er veel meer rekening mee te houden dat niet iedereen alles kan betalen. Het gemak waarmee ouders verplicht worden tot de aanschaf van een iPad, een dure rekenmachine of een gereedschapskist, is stuitend. Wettelijk mág het niet eens, maar veel scholen doen het en de inspectie treedt er onvoldoende tegen op. Als je als school niet genoeg middelen hebt om iedereen met een iPad te laten werken en je vindt het wel noodzakelijk voor goed onderwijs, regel dat dan met het ministerie in plaats van het op de ouders af te wentelen.’ De SER pleit in zijn advies voor een structurele aanpak van armoede: werk moet meer lonend zijn. Is dat niet een veel betere oplossing? ‘Zeker. Het inkomen is voor veel mensen te laag. Je hoort nogal eens zeggen: werken is de beste manier om uit armoede te komen. Maar dat is echt onzin. Veel mensen gaan er in eerste instantie juist op achteruit als ze gaan werken. In zekere zin zijn alle compenserende maatregelen lapmiddelen. We lossen de armoede er niet mee op. Maar dat is ook niet ons doel. Ons doel is om ervoor te zorgen dat kinderen kunnen meedoen met leeftijdsgenoten, zich niet buitengesloten voelen, zodat ook hún kinderen later mee kunnen doen. We spreken soms ouders die een bijdrage vragen voor de schoolreis van hun kinderen en zich uit eigen ervaring nog kunnen herinneren hoe het was om als enige niet mee te kunnen gaan. Die negatieve spiraal van uitsluiting willen we doorbreken. Wij proberen de structurele belemmeringen hoger op de maatschappelijke en politieke agenda te krijgen. Zo hebben onze signalen over hoge opleidingskosten voor minderjarige leerplichtige mbo-studenten ertoe geleid dat het ministerie van Onderwijs daar 10 miljoen euro extra voor uittrekt. Ik vind het niet frustrerend dat wij als organisatie de armoede niet structureel kunnen oplossen. Daar6 NOVEMBER 2017 - NR.11 voor is veel meer nodig dan wij kunnen doen. Wij halen onze voldoening uit de verhalen van ouders en kinderen die we kansen kunnen bieden bij hun ontwikkeling. Het is mooi dat steeds meer mensen ons weten te vinden. En tegelijk: wij zijn 21 jaar geleden opgericht met het doel onszelf weer te kunnen opheffen. Als Leergeld niet meer nodig is, gaat de vlag uit.’ Put u hoop uit de plannen van het kabinet? ‘Als ik het regeerakkoord goed begrijp, kunnen we de komende jaren blijven rekenen op het extra geld dat Klijnsma heeft toegezegd. Dat is mooi. Maar een echt structurele aanpak van de problemen van werkende minima zie ik helaas nog niet. Het zou mooi zijn als er een vervolg komt op het SER-advies, toegespitst op de vragen: wie zijn precies de mensen die we nu niet bereiken met het bestaande aanbod van ondersteuningsmaatregelen en hoe kunnen we die wél bereiken? Ik hoop dat het nieuwe kabinet die vragen snel oppakt.’ n Leergeld laat kinderen meedoen Leergeld Nederland is de vereniging van 99 lokale stichtingen Leergeld, die samen in 260 gemeenten actief zijn. De lokale stichtingen helpen kinderen om mee te kunnen doen op school en met activiteiten zoals een schoolreis of het lidmaatschap van een sportvereniging. Ouders krijgen zelf geen geld. Een fiets of computer wordt in natura geleverd en een financiële bijdrage wordt overgemaakt aan de vereniging of school. Het aantal kinderen dat in 2017 ondersteuning krijgt zal aan het eind van het jaar naar verwachting 89.450 zijn. Gemiddeld wordt per kind voor 160 euro besteed. Leergeld Nederland werkt met andere organisaties en gemeenten samen aan een gebruiksvriendelijke website waarop het totale aanbod voor kinderen in armoede per gemeente wordt weergegeven en kan worden aangevraagd. Pagina 5

Psychologische test

Interactieve web archief, deze sportblad of lesboek is levensecht online geplaatst met Online Touch en bied het digitaal bladerbaar publiceren van online cursussen.

SERmagazine november 2017 Lees publicatie 17Home


You need flash player to view this online publication