skills akmensen Die knelpunten hadden te maken met tekort schietende arbeidsparticipatie en arbeidsmobiliteit en een zwak leerklimaat binnen scholen en bedriven. Knelpunten De knelpunten zijn de afgelopen jaren sterker naar voren gekomen als gevolg van de forse economische groei in Zes concrete innovatie-ideeën SER-Brabant 1. Verplichte loopbaan-apk voor iedereen. Burgers moeten gemakkelijker inzicht krijgen in hun competenties en loopbaankansen. 2. Een nieuw perspectief voor kwetsbare groepen. Een inclusieve arbeidsmarkt betekent kansen creëren voor mensen aan de basis van de arbeidsmarkt. 3. Herwaardering van het praktijkonderwijs en vmboonderwijs. Naast aandacht voor toptalent is er meer aandacht nodig voor de onderkant van de onderwijskolom en arbeidsmarkt. 4. Flexibel en modulair deeltijdonderwijs. Voor werkenden kunnen modules worden ontwikkeld om hen Brabant, zegt Marc van der Meer. Hij is bijzonder hoogleraar Onderwijsarbeidsmarkt aan Tilburg University, onafhankelijk wetenschappelijk adviseur bij de stichting Samenwerking Beroepsonderwijs Bedrijfsleven (SBB) en lid van SER Brabant. In een analyse van BrabantAdvies, Hoogzomer in de Brabantse economie, bleek eerder dit jaar dat de economie nergens in Nederland zo hard groeit als in Brabant: gemiddeld 3,4 procent. Sommige MKB-bedrijven noteren zelfs een omzetgroei van 10 procent. Die cijfers zijn typerend voor de economische dynamiek in Brabant. Van der Meer: ‘Brabant kent enkele grote multinationals, maar vooral veel MKB-ondernemingen. De verschillende economische regio’s binnen de provincie hebben zich de afgelopen jaren met succes geprofileerd. Nu lopen ze tegen dezelfde problemen aan: er is te veel werk en er zijn te weinig vakmensen. Ook hebben fundamentele veranderingen zoals digitalisering en netwerkvorming veel impact op de bedrijfsvoering. En dan hangt er vanwege de vergrijzing ook nog een enorme vervangingsvraag boven de markt.’ Tijdens de bijeenkomsten kreeg het vraagstuk soms een verrassend gezicht, zegt Van Santvoort. ‘We hoorden dat zelfs jonge professionals een burn-out vrezen, omdat ze moeten pendelen tussen allerlei flexibele baantjes.’ ‘Maar aan de onderkant van de arbeidsmarkt zagen we werkloosheid’, vult Van der Meer aan. ‘Daar vind je laagopgeleiden die tussen wal en schip vallen en vluchtelingen van wie de diploma’s niet worden erkend.’ → up-to-date te houden op hun vakgebied en nieuwe vaardigheden te leren. 5. Hybride combinaties van leren en werken. De kenniseconomie vraagt om werk- en leercombinaties waarbij bedrijven en onderwijs op een vernieuwende wijze samenwerken. 6. Stimuleren van (inter)sectorale mobiliteit. Werkenden worden steeds meer verantwoordelijk voor hun eigen inzetbaarheid. Daarvoor is een persoonlijk en meeneembaar mobiliteitsbudget nodig. De SER Brabant vraagt iedereen in de provincie om op deze innovaties te reageren en met goede ideeën, mooie voorbeelden en goede werkwijzen te komen. Zie www.adviesbrabant.nl SERmagazine 5 Vakmensen gevraagd
Pagina 6Heeft u een pdf, onlinemag of digitale handleidingen? Gebruik Online Touch: onderzoeksrapport digitaal maken.
SERMagazine december 2017/januari 2018 Lees publicatie 18Home