delijk worden voor hun inzetbaarheid. Het zit anderzijds ook bij werkgevers die daar gezamenlijk voor betalen en bij overheden die opleidings- en mobiliteitsmiddelen ter beschikking kunnen stellen.’ Het advies pleit ook voor hybride vormen van leren Marlie van Santvoort en Marc van der Meer: ‘Bedrijven en onderwijs moeten op een vernieuwende wijze samen optrekken’ en werken om de aansluiting van het onderwijs op de arbeidsmarkt te verbeteren. ‘Bedrijven en onderwijs moeten op een vernieuwende wijze samen optrekken. (…) Zo kunnen medewerkers leren spelen met robots en oefenen met technologische toepassingen, bijvoorbeeld op bedrijvenlocaties.’ Her en der komen dit soort initiatieven al op, vertelt Zes voorstellen Alle input uit de bijeenkomsten vormde de basis voor het advies dat er nu ligt. Het adviees draagt zes concrete initiatieven aan om het toekomstig arbeids- en onderwijsstelsel duurzaam te versterken. Daarbij gaat het om samenhang tussen sociaal beleid, economisch beleid en onderwijsbeleid, met als doel de wisselwerking tussen arbeidsmarkt, onderwijs en huishoudens te verbeteren (zie kader: Zes oplossingsrichtingen). ‘We willen dat de dynamiek tussen de arbeidsmarkt, het onderwijs en de huishoudens verandert’, zegt Van der Meer. ‘Het gaat er bijvoorbeeld om dat het onderwijs ervoor zorgt dat jongeren nú kansen krijgen. Maar dan op zo’n manier dat ze worden toegerust om zich in hun werk te ontwikkelen voor de eisen van morgen.’ Hij verwijst naar het plan Personeelsbeleid in Transitie dat VNO-NCW Brabant-Zeeland in 2016 presenteerde. ‘Daarin staat dat de arbeidsmobiliteit ongelijk is verdeeld. Voor oudere werknemers is zij te star, voor jongeren juist weer te groot. Kijk hoe V&D-medewerkers nauwelijks waren voorbereid op arbeidsmobiliteit, terwijl jongeren zich van baan naar baan voortjagen. Mobiliteit moet dus op een andere manier gestalte krijgen.’ Andere mobiliteit Het advies over de toekomst van de arbeidsmarkt geeft daar een voorzet voor, met een pleidooi voor mobiliteit binnen en tussen sectoren. ‘Dat zit enerzijds bij medewerkers die met een persoonlijk en meeneembaar mobiliteitsbudget zelf verantwoor6 DECEMBER 2017/JANUARI 2018 - NR. 12/1 Van Santvoort. ‘Neem het bedrijf Smart Robotics in Best, dat mensen een driedaagse opleiding aanbiedt voor het omgaan met robots op de werkvloer.’ SER Brabant wil dergelijke initiatieven doortrekken naar het onderwijs, zegt ze, ‘zodat het onderwijs sneller kan anticiperen op actuele ontwikkelingen.’ Kaartenbakken Volgens Van der Meer en Van Santvoort kan door betere samenwerking het potentieel aan de onderkant van de arbeidsmarkt ook beter worden benut. ‘Dat is zowel vanuit sociaal, als vanuit economisch opzicht van groot belang. Zonder ambachtseconomie geen kenniseconomie’, zegt Van der Meer. ‘Er zitten veel mensen in de kaartenbakken. Ze hebben door laaggeletterdheid of een opleidingsachterstand weinig of geen uitzicht op een plek op de arbeidsmarkt, maar ze hebben wel talenten. Willen we die in het vizier krijgen, dan kan het helpen de teugels op het gebied van wet- en regelgeving een beetje te laten vieren. Wij stellen bijvoorbeeld voor om langdurig werklozen, erkende vluchtelingen en nietuitkeringsgerechtigden de kans te geven om een jaar lang een baan uit te proberen en ze door opleiding en begeleiding extra ondersteuning te bieden.’ SER Brabant hoopt dat rondom de zes initiatieven coalities gaan ontstaan om tot een nadere uitwerking te komen en het advies te laten uitmonden in een breed gedragen akkoord. ‘De ideeën komen al binnen. Links en rechts beginnen nieuwe samenwerkingen te ontstaan’, zegt Van der Meer. Hij werkt bijvoorbeeld met de ROC’s en gemeenten aan een provinciale educatie-agenda om leerloopbanen voor laaggeletterden naar het beroepsonderwijs te stimuleren. ‘Alleen samen kunnen we de samenleving sociaal en economisch toekomstbestendig maken.’ Meer informatie op www.brabantadvies.com.n Pagina 5

Culturele arbeidsmnarkt

Scoor meer met een e-commerce shop in uw clubbladen. Velen gingen u voor en publiceerden jaarverslagen online.

SERMagazine december 2017/januari 2018 Lees publicatie 18Home


You need flash player to view this online publication