Arbeidsmarktagenda met 25 actiepunten Creatieve sector: plan voor betere arbeidsmarktpositie De Arbeidsmarktagenda voor de culturele en creatieve sector bevat 25 actiepunten rond honoraria, auteursrechten, scholing en cao’s. Kunsten ’92 wil er de positie van mensen in de sector mee verbeteren. TEKST Elke van Riel FOTO Dirk Hol Een eerlijk gesprek in de sector, een grotere taart en een eerlijke verdeling daarvan. Tijdens de presentatie van de Arbeidsmarktagenda culturele en creatieve sector 2017-2023 vat Erik Akkermans de drie hoofdthema’s zo samen. Zo’n 130 mensen zijn op 14 november bij de presentatie aanwezig in het iconische kantoorgebouw de Rode Olifant aan het Malieveld in Den Haag. Akkermans is voorzitter van de werkgroep die de arbeidsmarktagenda namens Kunsten ’92 opstelde. Deze belangenorganisatie voor de kunst-, cultuur- en erfgoedsector kreeg hiervoor in 2016 opdracht van Jet Bussemaker, voormalig minister van OCW. Resultaat is een – uiteraard – creatief vormgegeven rapport met 25 actiepunten (zie kader). ‘Het gaat om een werkdocument, dus de tekst is niet in steen gehouwen’, verklaart Akkermans. Dat illustreert de handgeschreven uitvouwbare kaft, mét doorhalingen, onderstrepingen en aanvullingen. De werkgroep die de arbeidsmarktagenda vaststelde, bestond uit werkgevers, opdrachtgevers, kunstenaars, componisten en gezelschappen. Input kwam ook uit sessies waarbij zo’n zeventig cultuurprofessionals waren betrokken. Vogelvrijen ‘Je maakt zelden mee dat een sector zelf zo hard aan de slag gaat. Het resultaat is echt geweldig’, vindt → SERmagazine 7 Pagina 6
Pagina 8Voor sportbladen, online cursussen en catalogussen zie het Online Touch content management beheersysteem systeem. Met de mogelijkheid voor een webwinkel in uw maandbladen.
SERMagazine december 2017/januari 2018 Lees publicatie 18Home