coverstory twintigste-eeuwse hiërarchie, waarin medewerkers weinig vertrouwen, waardering en autonomie ervaren. Dat werkt niet meer. Een nieuw organisatiemodel is goed voor zowel werkgevers als werknemers, omdat de tevredenheid, productiviteit, creativiteit én innovatie toenemen. Typisch een SER-onderwerp, toch?’ Uw onderzoeksterrein is ondernemerschap. Vanwaar uw interesse voor de mens achter de ondernemer? ‘Ik was altijd al geïnteresseerd in de keuzes die mensen maken op de arbeidsmarkt en de vraag waarom de een daarin succesvoller is dan de ander. Vijfentwintig jaar geleden was er nog maar weinig onderzoek gedaan naar ondernemers. Mijn promotoren zagen er niet veel in, maar ik vond het heel interessant om te onderzoeken wie er ondernemer wordt en wat een ondernemer succesvol maakt. Een van mijn belangrijkste conclusies is dat hoe hoger iemand is opgeleid, hoe groter de kans is dat hij een succesvolle ondernemer wordt. Het is dus een mythe dat school tijdverspilling is voor mensen die ondernemer willen worden. Uit mijn onderzoek blijkt verder dat mensen ondernemerschap kunnen léren. Het is dus geen aangeboren talent. Niettemin is er ook een genetische component.’ Een bepaalde risicobereidheid als karaktereigenschap? ‘Dat klopt. De meeste mensen vinden het erger om 1000 euro te verliezen dan dat ze het leuk vinden om 1000 euro te winnen. Uit onze experimenten met duizenden managers en ondernemers blijkt dat ondernemers minder last hebben van deze verliesaversie. Ze blijven ook minder lang hangen in een verlies. Ze breiden het verlies niet uit naar de rest van hun leven – mijn hele leven is mislukt – en ook niet in de tijd – vanaf nu gaat alles mislukken. Nee, ze parkeren het en gaan weer verder.’ Hoe gaat het met het ondernemerschap in Nederland? ‘Op zichzelf goed, maar nu we weten dat mensen niet als ondernemer worden geboren, mag er wel meer aandacht komen voor het onderwijs in ondernemerschap. Al op de basisschool kan je kinderen ondernemersvaardigheden bijbrengen: pro-activiteit, creativiteit, anderen motiveren... Er mag meer aandacht komen voor het onderwijs in ondernemerschap Daarnaast is het belangrijk om de studenten op universiteiten en hogescholen bewust te maken van de keuze om ondernemer te worden. Zeker omdat dit de hoogopgeleide mensen zijn die sowieso al een grotere kans maken om een goede ondernemer te worden. Zelf heb ik het Amsterdam Center for Entrepeneurship (ACE) opgericht, waarin onder meer de Vrije Universiteit, Universiteit van Amsterdam en de Hogeschool van Amsterdam participeren. Aanvankelijk lag de focus op onderzoek, later hebben we diverse master- en minoropleidingen in ondernemerschap opgezet. Nu die allemaal gewoon vanuit de faculteiten lopen, ondersteunt ACE studenten en onderzoekers die een wetenschappelijke uitvinding willen vermarkten. Want een slimme, ambitieuze postdoc natuurkunde met een mooie uitvinding weet natuurlijk niet per se iets van marketing en intellectueel eigendom.’ Dat moet u als bestuurder van de universiteit straks allemaal missen. ‘Inderdaad, hoewel ondernemendheid, valorisatie en sociale innovatie zeker bestuursthema’s zijn op universiteiten. En gelukkig houd ik een kleine aanstelling in Kopenhagen. Mijn promovendi en studenten laat ik niet in de steek.’ n SERmagazine 13 Pagina 12

Samenwerken met robots

Heeft u een boek, emagcreator of digitale publicaties? Gebruik Online Touch: onderwijs magazine online plaatsen.

SERmagazine februari 2018 Lees publicatie 19Home


You need flash player to view this online publication