best practices 2018 vertaald in: we willen in 2030 een CO2 -reductie van 50 procent in zakelijke mobiliteit bereikt hebben ten opzichte van 2016. Om dat te bereiken is veel nodig. Het klassieke verhaal van: “de auto uit en de fiets op of de trein in” geldt nog steeds, maar er is nog veel meer mogelijk. Het gaat ons om een slimme en zo duurzaam mogelijke combinatie van vervoersmogelijkheden.’ ‘Die bereiken we binnen de coalitie via een zogeheten koploperbeleid’, zegt Houppermans. ‘Samen vertegenwoordigen de aangesloten werkgevers ruim 300.000 medewerkers in Nederland. Wanneer zij koplopermaatregelen nemen, zet dat zoden aan de dijk.’ Top tien De tien koplopermaatregelen zijn: • alleen een parkeerplaats reserveren voor medewerkers die verder weg wonen; • schonere, liefst elektrische leaseauto’s; • een mobiliteitsbudget met een financiële stimulans voor de duurzame keuze; • een werklocatie bij een OV-halte of station; • het aanbieden van gratis OV; • het verstrekken van een OV-kaart aan nieuwe medewerkers; • leaserijders óók een OV-kaart geven; • onder een afstand van 700 kilometer niet meer vliegen; • meer thuiswerken; • gedragsprogramma’s die stimuleren tot duurzaam reizen. Soonius: ‘Anders Reizen wordt al makkelijker als je goed uitlegt waaróm je dat doet. Dan is er meestal veel minder weerstand. Hetzelfde geldt wanneer je een maatregel geleidelijk aan doorvoert. Een mooi voorbeeld is ABN Amro. Die biedt nieuwe medewerkers in eerste instantie geen leaseauto of reiskostenvergoeding aan, maar een gratis OV-kaart. Pas na drie maanden in dienst mag je aangeven of je toch liever voor een alternatief gaat. In de praktijk blijkt dat veel mensen liever de OV-kaart houden.’ Top vijf succesfactoren Als het Anders Reizen-koploperbeleid uitgebreid wordt naar alle werkgevers in Nederland, bespaart dit vier megaton CO2 per jaar. Aan de sectortafel Mobiliteit bepleit de coalitie Anders Reizen vijf maatregelen die de overheid kan nemen of stimuleren: 1. Duurzame mobiliteit, tenzij… Maak de keuze voor duurzame mobiliteit het uitgangspunt in plaats van de auto. 2. Fiscale maatregelen Maak bijvoorbeeld de fiscale bijtelling van de leaseauto variabel naar gelang het aantal verreden kilometers. 3. parkeernormen harmoniseren Maak een centraal gemeentelijk beleid in het aantal toegestane parkeerplaatsen. 4. Maak mobiliteitsmaatregelen verplicht Net zoals bedrijven een ‘energy efficiency directive’ moeten volgen, kun je ook sommige mobiliteitsmaatregelen verplicht maken. 5. Zorg voor draagvlak bij werkgevers en vakbonden Veel maatregelen vereisen een aanpassing in arbeidsvoorwaarden. Des te belangrijker dat medezeggenschapsorganen en vakbonden zich hierin kunnen vinden. De kruisbestuiving binnen Anders Reizen werkt aanstekelijk schappelijk volwassen onderwerp geworden, en een regulier onderdeel van de bedrijfsvoering. Bedrijven moeten gewoonweg wel. Ze zitten in duurzame gebouwen, hebben hun IT energiezuiniger gemaakt, nu is mobiliteit aan de beurt.’ Houppermans: ‘Mobiliteitsmaatregelen komen ook in de CO2 -Prestatieladder terug. Voor aanbestedingen in 18 MEI 2018 - NR.5 Momentum Anders Reizen lijkt een succesverhaal te worden. Soonius en Houppermans merken dat ze het tij mee hebben. ‘Er is momentum’, vindt Soonius. ‘Klimaat is een maat Anders Reizen

Column: Fiets

Heeft u een sportblad, i-brochure of online jaarverslagen? Gebruik Online Touch: pdf online bladerbaar uitgeven.

SERmagazine mei 2018 Lees publicatie 22Home


You need flash player to view this online publication