SER werkt aan ‘doe-agenda’ voor een leven lang leren en ontwikkelen Bouwen aan een leercultuur Blijvende samenwerking doet meer dan een serie handtekeningen. Dat is de gedachte achter de ‘doe-agenda’ voor een leven lang leren waaraan een brede alliantie gaat werken. De SER heeft een aanjaagfunctie. De term ‘skills-akkoord’ viel de afgelopen jaren nogal eens als het ging over een leven lang leren. Overheden, sociale partners, onderwijs en bedrijfsleven zoeken al lange tijd naar een manier om blijvende ontwikkeling van de beroepsbevolking te stimuleren. Een landelijk akkoord met gezamenlijke doelstellingen en actiepunten leek daarvoor een goed middel. ‘We hebben als SER natuurlijk goede ervaringen met het Energieakkoord en zijn nu ook betrokken bij het Klimaatakkoord’, vertelt SER-voorzitter Mariëtte Hamer. ‘Maar de vermindering van CO2 TEKST Berber Bijma FOTO Shutterstock leren en te kwantificeren dan het ontwikkelen van een leercultuur. De gedachte die we hadden bij een landelijk akkoord staat onverminderd overeind. We realiseren ons echter ook dat het niet gaat om een serie handtekeningen onder een -uitstoot is makkelijker te formudocument, maar om het bouwen aan een permanente alliantie van partijen die samenwerken om een leven lang leren en ontwikkelen, te stimuleren. We willen samen als het ware een spinnenweb creëren waarin iedereen voortdurend aan het leren en ontwikkelen is, formeel en informeel. Een “akkoord” klinkt daarvoor wat te statisch. Vandaar dat we inmiddels spreken van een doe-agenda.’ De ministers Wouter Koolmees (Sociale Zaken en Werkgelegenheid) en Ingrid van Engelshoven (Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen) hebben de SER gevraagd een aanjaagfunctie te vervullen in het stimuleren van een leercultuur en het opschalen van bestaande regionale initiatieven. Op 30 mei wordt tijdens een bijeenkomst in de Broodfabriek in Rijswijk daarvoor een belangrijke stap gezet (zie kader). Betrokken → SERmagazine 7 Pagina 6
Zeepkist: BrugwachterInteractieve e-handleiding, deze catalogus of mailing is levensecht online geplaatst met Online Touch en bied het converteren naar een online publicatie van digi onderwijsmagazines.
SERmagazine mei 2018 Lees publicatie 22Home