actie-agenda sprekend te maken dat je je blijft ontwikkelen, is echt lastig, is mijn ervaring.’ Andere deelnemers herkennen zich daarin. ‘Tijd, energie en veel individuele aandacht; dat is wat je nodig hebt om een positieve leercultuur te stimuleren’, zegt Betsie Brink, directeur van OOMT, het O&O-fonds voor motorvoertuigentechniek. ‘Je moet ontdekken waar de weerstand zit. Gestimuleerd worden om te leren staat voor sommigen gelijk aan het signaal: o, ik doe het dus nu niet goed?’ Claasje van den Hoogen van het Albeda College, een roc in de regio Rotterdam: ‘Mensen willen betekenisvol werk doen. Als ze merken dat scholing hen daarvoor de handvatten geeft, is dat een heel positieve ervaring.’ Daden rt om over deelthema’s verder te praten. De presentatie van Van der Horst in één van die iglo’s wordt met instemming ontvangen. Hij vertelt hoe de Vitens-medewerkers in een cursustraject van twintig weken leren om een intern netwerk op te bouwen waarmee ze van elkaar kunnen leren. De ‘lerende organisatie’ heeft ervoor gezorgd dat de werknemers meer verantwoordelijkheid voelen voor het werkproces én beter kunnen omgaan met veranderingen in de organisatie. In een groepje van zo’n tien mensen wordt over het onderwerp doorgesproken. Hoe maak je leren tot een positieve ervaring? Die vraag keert meermalen terug. Yolanda van Zuilekom is een van de gespreksdeelnemers. Zij heeft in haar werkzame leven de omslag gemaakt van mbo- naar hbo-niveau en werkt bij het ministerie voor Sociale Zaken en Werkgelegenheid. ‘Voor hogeropgeleiden is leren leuk. Iedereen wil zich ontwikkelen. Maar veel mensen met een opleiding op mbo-niveau hebben slechte ervaringen met onderwijs. Voor hen is leren vaak helemaal niet leuk. Om het ook voor die groep vanzelfJarenlang is er veel gepraat over ‘een leven lang leren’, zowel landelijk als op regionaal niveau. Zoveel, dat cynici soms spraken van ‘een leven lang leuteren’. Een van de belangrijkste doelen van de ‘actie-agenda’ is om al dat praten nu om te zetten in daden, door mensen die daar op regionaal niveau mee actief zijn in contact te brengen met anderen. In de woorden van SER-voorzitter Mariëtte Hamer: ‘Het is tijd om goede initiatieven op te schalen en regio’s van elkaar te laten leren.’ Dat is precies wat er gebeurt in de iglo waar naar aanleiding van het voorbeeld van Vitens verder wordt gesproken. Ad Vermeulen, werkzaam geweest bij Fontys Hogescholen, vertelt hoe in Eindhoven jarenlang werd → Minister Van Engelshoven ‘Veel energie en motivatie’ Minister Ingrid van Engelshoven (Onderwijs) toonde zich op de SER-bijeenkomst blij verrast door ‘de energie waarmee alle aanwezigen de beweging naar een positieve leercultuur in gang willen zetten’. De tijd is er volgens haar rijp voor. ‘We hebben de conjunctuur mee, waardoor ook bij werkgevers het gevoel van urgentie hoog is. Alle seinen staan op groen. De vraag moet niet zijn óf we ons leven lang blijven leren, maar hóe.’ Wat de kabinetsplannen zijn voor een positieve en duurzame leercultuur, staat in een brief die Van Engelshoven en haar collega Koolmees voor de zomer naar de Tweede Kamer sturen. SERmagazine 5 Actie-agenda

Pagina 6

Scoor meer met een online shop in uw PDF-en. Velen gingen u voor en publiceerden uitgaven online.

SERmagazine juni 2018 Lees publicatie 23Home


You need flash player to view this online publication