onderwijs wereld digitaal en globaal met elkaar verbonden. Wat op globaal niveau gebeurt, heeft effect op lokaal niveau. Samenleven met verschillende culturen wordt nog belangrijker. Rotterdam kent nu al zo’n 178 etniciteiten. Dat vergt intercultureel denken en doen.’ Wat bedoelt u precies met mediawijsheid? ‘Media vervullen een cruciale rol in onze dagelijkse communicatie, interacties en transacties. De media zijn zo snel complexer geworden dat we te weinig inzicht hebben in de effecten ervan. Daarin moeten we dus opgevoed worden. Kinderen leren op school met een computer om te gaan, maar moeten ook leren wat een computer met hen doet. Pesten via een mobieltje heeft een veel groter effect dan iets roepen op het schoolplein. Mediawijsheid gaat dus niet alleen over de instrumentele verhouding tot media, maar ook over de sociaal-culturele dimensie ervan.’ ebben naar havo en vwo. De effecten op de sociale vaardigheden worden nog onderzocht. Het project geniet niet alleen de belangstelling van Nederlandse bestuurders, beleidsmakers en politici, maar ook van bezoekers uit onder meer Japan, Zweden, Indonesië, Engeland en de Franse banlieus. Wat is uw droom voor het onderwijs in 2050? ‘Dat kinderen leren dat er geen scheiding is tussen wat je met je hoofd, je hart of je handen doet. Het huidige onderwijs legt veel te veel nadruk op de cognitieve vakken. Voor kinderen is het belangrijk om besef te hebben van hun lichaam en te oefenen met praktijksituaties. Dus meer aandacht voor culturele vakken en vakken gericht op lichaamscultuur: sport, nadenken over voedsel en koken. Binnen Vakmanstad noemen we dat doendenken. Mijn droom is ook dat scholen knopen in een wijknetwerk worden en meer samenwerken met ouders, de overheid en andere stakeholders. En vooral dat het onderwijs in 2050 nieuwe geletterdheden aanbiedt: mediawijsheid en eco-wijsheid. Want wij zijn in deze En ecowijsheid? ‘Bij ecowijsheid gaat het om duurzaamheid. De klimaatverandering maakt niet alleen een energietransitie noodzakelijk, maar betekent ook dat we anders moeten gaan delen. Ecowijsheid gaat over vragen als: hoe kunnen we de rechtvaardigheid op mondiaal niveau bevorderen? Hoe gaan we iedereen voeden? Gaan we insecten eten en kunstvlees maken? Moeten we vegetariër worden? Ecowijsheid heeft drie lagen. Binnen Vakmanstad noemen we dat ECO3. Sustainability is de onderste, → Wie is Henk Oosterling? Henk Oosterling (1952, Rotterdam) komt uit een havenarbeidersgezin. Na de mulo, havo en pedagogische academie deed hij op z’n 22ste staatsexamen gymnasium en studeerde hij filosofie en Japans in Leiden. In 1985 studeerde hij af in filosofie aan de Erasmus Universiteit en in 1996 promoveerde hij er. Beide cum laude. Oosterling was vanaf 2001 universitair hoofddocent filosofie aan de Erasmus Universiteit. In 2007 nam hij voor de helft ontslag om tijd te kunnen steken in de ontwikkeling van Rotterdam Vakmanstad. Hij kreeg hiervoor de Laurenspenning (2008) en de Lof der Zotheid-speld (2016). Zijn jongste boek is het autobiografische Waar geen wil is, is een weg. Doendenken tussen Europa en Japan (2016). SERmagazine 17 Doendenken
Pagina 18Voor PDF-en, online lesmateriaal en presentaties zie het Online Touch content management beheersysteem systeem. Met de mogelijkheid voor een e-commerce shop in uw nieuwsbrieven.
SERmagazine september 2017 Lees publicatie 10Home