Doendenken

Filosoof Henk Oosterling over de toekomst van het onderwijs Wat kinderen nodig h Als er iets is dat kinderen in 2050 nodig hebben, dan is dat media- en eco-wijsheid. En niet alleen cognitieve vaardigheden, maar ook hart- en handenvaardigheden. De Rotterdamse filosoof Henk Oosterling heeft een uitgesproken visie op de toekomst van onderwijs en op het belang van ‘doendenken’. TEKST Elke van Riel FOTO Dirk Hol, Arie Kievit/HH 16 SEPTEMBER 2017 - NR.9 Het appartement van Henk Oosterling ligt op steenworp afstand van de Erasmusbrug, op het Noordereiland. Aan de muur een grote afbeelding van deze brug. Maar schuifdeuren van hout en rijstpapier, boeddhabeelden, een gong en Oosterse zwaarden maken de sfeer toch vooral Japans. Oosterling was ooit Nederlands kampioen kendo, een Japanse zwaardvechtsport. In zijn visie op onderwijs integreert hij het westerse en oosterse denken. Hij is net met pensioen. Daarvoor was hij universitair hoofddocent filosofie aan de Erasmus Universiteit en directeur van het door hem bedachte onderwijsvernieuwingsproject Rotterdam Vakmanstad. Daar zet hij zich nog steeds voor in als adviseur. Op vier basisscholen in achterstandswijken krijgen kinderen naast de reguliere lessen ook lessen in de Oosterse vechtsporten judo en aikido en in filosofie, techniek, koken en tuinieren. Het project heeft inmiddels een vervolg gekregen in het (v)mbo. Op de Bloemhofschool waar het project in 2004 startte, is de Cito-score van ‘zeer matig’ gestegen naar ‘gemiddeld’. In 2014 ging 29 procent van de leerlingen Column: Sluipmoordenaar

Pagina 17

Voor PDF-en, online onderwijs magazines en onderwijscatalogussen zie het Online Touch content management system systeem. Met de mogelijkheid voor een webshop in uw relatiemagazines.

SERmagazine september 2017 Lees publicatie 10Home


You need flash player to view this online publication