Als ik later groot ben

TEKST Berber Bijma FOTO Dirk Hol Wat wil je later worden? Elk kind kent die vraag, maar hij kan ook aan volwassenen worden gesteld. Een tweede carrière is geen zeldzaamheid meer. Wat komt er van (jeugd)dromen terecht? Als ik later groot ben WIE? Silke Rice (2000) WAT? vwo-scholiere csg Bogerman Sneek ‘De wereld zal er vast heel anders uitzien als ik vijftig ben. Ik ben optimistisch ingesteld: hOpelijk hebben we dan in ieder geval het hongerprobleem grotendeels opgelost. Er zal tegen die tijd heel wat werk door computers en robots zijn overgenomen. Dat jaagt sommige mensen angst aan, maar ik zie de voordelen ook wel: als computers processen uitvoeren, worden er waarschijnlijk veel minder fouten gemaakt. Misschien heb ik in 2050 wel een zelfrijdende auto, of is er iets heel anders uitgevonden, dat nog veel beter is. Er rijden vast geen auto’s meer op fossiele brandstof. Want als we dat blijven doen, komt het natuurlijk niet goed. Ik probeer zelf altijd verstandige keuzes te maken op het gebied van energie. Je kunt wel denken dat die ene auto van jou het verschil niet maakt, maar als je de wereld wilt verbeteren, moet je toch echt beginnen bij jezelf. Ik hoop dat ik op m’n vijftigste professor in de wiskunde of sterrenkunde ben. Dat zijn twee vakgebieden die ik super interessant vind. In de wis- en sterrenkunde zijn nog ontzettend veel dingen niet bekend. Het lijkt me prachtig om iets te ontdekken dat anderen helpt om weer nieuwe ontdek kingen te doen. In 2050 kunnen we echt nog niet in de ruimte wonen, maar misschien kan ik wel iets ontdekken over het leven op Mars en over hoe wij daar zelf ooit zouden kunnen wonen. Of iets over de oneindigheid van het heelal. Nee, ik zou zelf absoluut niet naar de ruimte willen, want ik ben claustrofobisch. In zo’n ruimtecapsule zou ik helemaal benauwd worden. Ik stuur anderen er wel heen.’ ColumnTalenten en kansen

Pagina 1

Scoor meer met een webwinkel in uw catalogi. Velen gingen u voor en publiceerden uitgaven online.

SERmagazine september 2017 Lees publicatie 10Home


You need flash player to view this online publication