Taart bij de oprichting van de Toezichtkamer. Vanaf links: Danielle Haenen (secretaris Toezichtkamer) en de kroonleden Fokko van Duyne, Tini Hooymans en Hans Kamps (leden Toezichtkamer) In de Tweede Kamer werden tal van moties ingediend om de functie van de schappen en een mogelijke reorganisatie nader te onderzoeken. De SER kreeg het verzoek een breed advies op te stellen over de toekomst van de schappen. In het SER-advies De toekomst van de PBO dat in 2006 verscheen, werd een hele reeks wijzigingen voorgesteld. Die betroffen de verbetering van de democratische legitimiteit, de bestuurlijke integriteit, transparantie, participatie en draagvlak. Rode draad in het advies was dat de kwaliteit van bestuur en de publieke verantwoording bovenaan de agenda van de schappen moesten komen te staan. De SER adviseerde ook sancties in te stellen om transparantie en verantwoording bij schapbesturen af te dwingen. Dit deel van het advies werd echter niet overgenomen, waardoor het lastig werd om zaken (met dwang) te veranderen. Opheffing In 2007 trad de Code Goed Bestuur in werking, die de schappen onder begeleiding en aansturing van de SER hadden opgesteld. De governancecode fungeerde als middel om de kwaliteit van het schappenbestuur en de publieke verantwoording te vergroten. Bestuurskamer en Toezichtkamer De Bestuurskamer, ingesteld in 1994, adviseerde over alle onderwerpen die de publiekrechtelijke bedrijfsorganisatie (PBO) aangingen. Dit betrof de instelling, wijziging en opheffing van product- en bedrijfschappen en ook het beoordelen van onderzoeken naar de representativiteit. De Bestuurskamer heeft meermalen een advies uitgebracht over de toekomst van de PBO.Ook nam zij besluiten over de samenstelling van besturen van schappen en hun commissies en van de Kamers van Koophandel. De leden waren zowel werkgevers- als werknemers- en kroonleden van de SER. 14 SEPTEMBER 2015 De Toezichtkamer die in 2008 werd opgericht om toezicht te houden op de product- en bedrijfschappen, bestond uit drie kroonleden van de SER (zie foto). Het was aan de Toezichtkamer om de verordeningen en financiële stukken (begrotingen en jaarrekeningen) van de schappen te beoordelen en goed te keuren, toe te zien op de onderzoeken naar de representativiteit en door middel van eigen onderzoeken toe te zien op de werkwijze en naleving van de principes van goed schapbestuur. Naast de Bestuurskamer werd in 2008 de Toezichtkamer opgericht. Deze hield stelselmatig toezicht op de naleving van de code. De Toezichtkamer bestond uit drie onafhankelijke kroonleden (dus geen leden vanuit werkgevers- en werknemersorganisaties). Daarmee positioneerde de Toezichtkamer zich nog sterker als onafhankelijke toezichthouder. Door de opstand in Hollandscheveld werd de legitimiteit van de schappen publiekelijk ter discussie gesteld De SER kreeg er bovendien twee nieuwe toezichtstaken bij: toezien op de naleving van de Code Goed Bestuur én op de uitvoering van draagvlakonderzoeken die de schappen elke vier jaar moesten uitvoeren. De SER zou de minister op basis van die onderzoeken adviseren over het al dan niet handhaven van het betreffende schap. In de praktijk betekende dit dat de Toezichtkamer diverse onderzoeken deed, onder meer naar het interne toezicht bij de schappen, de trans Pagina 13

Pagina 15

Interactieve digitale boek, deze gids of archief is levensecht online geplaatst met Online Touch en bied het digitaal bladerbaar publiceren van digi-brochures.

SERmagazine PBO-Special Lees publicatie 10Home


You need flash player to view this online publication