9292-directeur Stefan Hulman over Green Deal busvervoer Groen busvervoer, met dank aan ‘first movers’ Alle Nederlandse OV-bussen zijn in 2030 volledig emissievrij.Bij het formuleren van die doelstelling in 2012 was er scepsis, maar inmiddels is het point of no return bereikt. 9292-directeur Stefan Hulman: ‘Achterblijven is eenvoudigweg geen optie meer.’ TEKST Felix de Fijter FOTO Dirk Hol, Chris Pennarts/HH Het succes van de Green Deal voor het busvervoer, die in 2012 werd getekend, kan als voorbeeld dienen voor andere branches en sectoren. ‘Het is uitgesloten dat er in 2030 nog bussen rondrijden op fossiele brandstof.’ Stefan Hulman is directeur van routeplanner 9292 en secretaris van de nu bijna opgeheven Stichting Zero Emissie Busvervoer. Deze stichting was samen met de ministeries van Economische Zaken en Infrastructuur en Milieu en de provincies Noord-Brabant en Limburg partij in de Green Deal. Volgens hem hadden met name de landelijke overheid en gemeentelijke overheden de wens om de transitie tot stand te brengen van fossiel aangedreven naar elektrisch aangedreven bussen. ‘Deels om de klimaatverandering tegen te gaan, maar zeker ook om een gezonde leefomgeving te realiseren door verbetering van de luchtkwaliteit. Om de leefbaarheid van stad en land te verbeteren, moet de hoge fijnstof-uitstoot van fossiel aangedreven bussen omlaag.’ We gaan volledig elektrisch rijden; achterblijven is geen optie meer Bij het afsluiten van de Green Deal was er veel twijfel over de haalbaarheid. Waarom? ‘Die transitie is heel complex. Het gaat om veel meer dan het vervangen van een paar bussen; er zit een wereld achter. Denk aan exploitatie, laadinfrastructuur, onderhoud en beheer, brandstofvoorziening en alle afspraken en contracten die daarmee samenhangen. Je kunt niet → SERmagazine 17 Groene bussen
Column: De seculiere 'bubble'Heeft u een sportblad, blue berry of digitale vaktijdschriften? Gebruik Online Touch: lesboek online plaatsen.
SERmagazine februari 2018 Lees publicatie 19Home